Een onderneming starten – Houd de kosten goed bij

Ga je een eigen onderneming starten? Wist je dat je later de kosten nog kunt verrekenen?

Voordat je een onderneming start maak je al kosten. Kun je deze kosten aftrekken van de belasting? En hoe zit het met de btw?

Starten met een onderneming doe je niet zomaar. Je onderzoekt eerst of jouw onderneming kansrijk kan zijn. Je moet weten of er vraag is naar jouw diensten en hoe jouw concurrenten het aanpakken. Ook moet je nog een ondernemingsplan maken of laten opstellen. Het kost je niet alleen tijd, maar ook geld. Gelukkig kun je deze kosten ten laste van de winst brengen nadat je gestart bent met de onderneming.

Wat kun je fiscaal met de opstartkosten?

Helaas kun je er niets mee zolang je nog geen ondernemer bent, maar administreer de uitgaven wel goed. Zodra je bent ingeschreven als ondernemer kun je de kosten alsnog in de financiële administratie verwerken en er baat bij hebben. Je schiet de kosten eigenlijk eerst privé voor. Zodra je ondernemer bent kun je zelfs de betaalde btw weer verrekenen in jouw aangifte voor de btw.

Welk kosten kun je verwachten?

Welke kosten je maakt is sterk afhankelijk van wat jouw plannen zijn. Maar je kunt bijvoorbeeld denken aan het laten verrichten van een marktonderzoek, telefoonkosten en zakelijk gereden kilometers. Je kunt deze kosten opvoeren in de zakelijke administratie zodra je gestart bent. Mogelijk moet je ook nog opleidingen en cursussen volgen voordat je met de onderneming kunt starten. Denk bijvoorbeeld aan een verplichte opleiding om een bepaald beroep uit te mogen oefenen. Ook het laten maken van een website zijn kosten die je mee kunt nemen.

Privébezittingen kun je zakelijk opvoeren

Stel, je start een onderneming. Je bezit privé een laptop die je zakelijk wilt gebruiken. Dat is mogelijk en fiscaal ook nog eens interessant. Je kunt de laptop namelijk in de zakelijke administratie opnemen tegen de waarde in het economische verkeer. Je bezit bijvoorbeeld een laptop met een nieuwwaarde van 2.000 euro. Als de laptop nog een waarde heeft van 1.000 euro, kun je de laptop voor dit bedrag in de administratie opnemen. Vanaf dat moment kun je zakelijk afschrijven op de laptop.

Zorg voor een goede administratie

Met een goede administratie kun je voorkomen dat je bepaalde kosten niet mee kunt nemen. Je moet de kosten namelijk wel aannemelijk maken. Door te facturen en een goede kilometeradministratie bij te houden kun je kosten aantonen. Let hier vooral op bij de hogere kosten. In de eerste btw aangifte als ondernemer kun je de betaalde btw verrekenen met de af te dragen btw.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 09-03-2023. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.


Wat gaat de hypotheekrente doen? Stijgen of dalen?
meer informatie
Hypotheekrente al vanaf: (Bekijk hier alle rentes)
meer informatie
Maak een complete hypotheekbegroting
meer informatie